|
Bun
venit la BMW
Grupul BMW este unul dintre cei mai de succes producatori
de masini din lume, desi, nu si cel mai mare. Marca
si emblema BMW sunt bine cunoscute aproape oriunde. În
prezent compania este o adevarata corporatie multinationala. |
|
Inceputurile
Povestea a început cu aproape trei sferturi de veac în urma, în
1916, nu cu masini sau motociclete, ci cu motoare de avioane.
Acestea sunt originile emblemei faimoase în întreaga lume,
reprezentând o elice ce se învârte pe un cer albastru.
Compania initiala, Bayerische Flugzeugwerke AG (Industria
Bavareza de Avioane) a fost înfiintata în Munchen
de Franz-Josef Popp si Max Friz. Popp era Director
General, iar Friz era Proiectant Sef.
Doi ani mai târziu, numele companiei s-a schimbat în
Bayerische Motoren Werke AG (Industria Bavareza de
Automobile) de unde deriva, de fapt, si initialele
BMW. |
|
Primele
realizari
Primele produse realizate de BMW au fost motoarele
de avioane cu 6 cilindri proiectate de Fritz. Acestea
s-au dezvoltat ulterior în motoare cu 12 cilindri
V12 care s-au bucurat de o performanta si fiabilitate
rasunatoare.
Î
n 1919, recordul mondial de altitudine a fost atins
cu un avion cu motor BMW. Tot motoare BMW s-au
folosit si pentru cursele aeriene dintre Europa
si Persia (Iran-ul de astazi) din 1924 si Africa
de Sud din 1926.
|
|
O
Noua Directie
Acest motor a fost predecesorul clar al modelelor
de astazi, avand doi cilindri opusi într-un cadru
de tuburi gemene. BMW a produs primele motociclete
din lume cu chiulasa din aliaj usor, proiectate
de Rudolf Schieicher. Sase ani mai târziu, de la
acest tip de motociclete s-a ajuns la realizarea
unei masini de curse care a doborât recordul mondial
de viteza.
|
|
Prima
masina
Intrarea grupului BMW în productie s-a produs în
1928 când BMW a preluat o alta companie germana,
Fahrszenwerk Eisenach, care intrase în serioase
probleme financiare si care construise masini înca
din 1896.
Î
n momentul preluarii acestei companii, principalul
produs realizat de BMW era o masina mica britanica
- Austin 7 - realizata sub licenta. Din punct de
vedere al performantelor aceasta masina s-a bucurat
de un adevarat succes. Modelul de productie standard,
a câstigat Raliul Alpin International la prima încercare.
Mai mult chiar, succesul repurtat în vânzari a
permis grupului BMW sa supravietuiasca crizei mondiale
ce a urmat caderii bursei de pe Wall Street din
octombrie 1929. În aceasta perioada, o masina mica
la un pret redus constituia mijlocul principal
de transport.
|
|
Dezvoltarea
gamei
Lansarea primului model complet nou al BMW s-a
produs în 1933 o data cu realizarea primului model
cu sase cilindri 303, conceput pentru amatorii
de viteza, eleganta si prestigiu de la o masina
mica si economica.
Succesul modelului 303 a determinat introducerea
rapida a unei întregi serii de modele 319, 320,
328 si 329. Modelul 328 cu doua locuri a fost cea
mai cautata masina sport din acele timpuri, iar
astazi acesta constituie o piesa foarte populara între
colectionari.
|
|
|
Reconstruirea Companiei
Cel de-al Doilea Razboi Mondial a determinat oprirea productiei
de masini, motiv pentru care uzina din München s-a
axat pe producerea de motoare de avioane, inclusiv
a primului motor cu reactie din lume.
Prima masina realizata dupa razboi nu s-a bucurat
de succes. Este vorba despre modelul 501, lansat în
1951. Atât linia, cât si tehnologia acestui model
erau extrem de conservatoare si, pâna în 1954,
vânzarile anuale au continuat sa ramâna sub 4000.
Din cauza scaderii vânzarilor si a consecintelor
razboiului, ani de zile BMW s-a confruntat cu o
criza serioasa de fonduri. Nici chiar productia
de succes, sub licenta, a masinii italienesti Isetta
nu a ajutat la îmbunatatirea situatiei financiare
a BMW.
Î
n 1959, BMW a fost în pericol de a fi preluat de
Daimler Benz. În cele din urma, preluarea a esuat.
Un pachet de 65% din actiuni a fost preluat de
Dr Herbert Quandt, principalul responsabil de schimbarea
situatiei financiare a companiei.
Dr Quandt a avut o influenta aparte asupra politicii
de produs odata cu lansarea modelului de dimensiuni
medii BMW 1500 în 1961 care a devenit unul dintre
cele mai bine vândute. Vânzarile modelului 1500
si ale versiunii 1800 cu motor de capacitate mai
mare au determinat obtinerea unei cifre de afaceri
din vânzari de 1 miliard marci germane.
|


|
|
Expansiunea
In anii 1960, BMW si-a dezvoltat o strategie de piata de
tip ‘nisa’ având drept scop completarea unei mici lacune
ale pietei. Segmentul de piata atacat de BMW a fost
spatiul creat între masina de familie pentru masele
largi de populatie si masina foarte mare, foarte scumpa
pentru oficiali.
Î
n prezent, aceasta piata cuprinde un segment clar
definit în care gama moderna a produselor BMW de
calitate superioara, formata din masini puternice
si bine dotate, berline, break, sport si utilitare,
se încadreaza perfect si în care fiecare produs
aduce o serie de inovatii.
|
 |
|
|